Woestijn slijtage slag richting Zagora

27 februari 2018 - Zagora, Marokko

27-02-18

Zaterdag hebben we de nacht doorgebracht in Merzouga Marokko. We waren hier pas laat in de accomodatie aangekomen omdat we eerst nog naar de accommodatie van het routeboek zijn geweest om onze reisleider te spreken ivm de off-road activiteiten van de komende dagen. Ook ditmaal hebben we toch gekozen om geen tent op te zetten omdat de kosten om op een echt bed te slapen zo laag zijn.

In verband met de hoge kosten van de gids die onze reisleider voor ons in petto heeft hebben we ervoor gekozen om een eigen off-road route te rijden naar Zagora Marokko. Dit is niet in een dag haalbaar dus hebben we besloten om wild te kamperen in de woestijn.

De zondag is aangebroken en na een lekker ontbijt met alweer de Marokkaanse pannenkoeken met jam gaan we dan op pad. Nog even tanken en langs een supermarkt (een man in een hutje met twee stellingen producten)en we zijn klaar om de woestijn in te duiken. Na enige tijd op een zandpad, bezaaid met stenen, doet het eerste probleem zich voor. De bodembeschermplaat van de Ford mondeo begeeft het. Het is geen optie om door te rijden zonder deze bescherming want het carter van deze auto ligt vrij laag en een steen hiertegen heeft catastrofale gevolgen. Na enig sleutel en improvisatie werk hangt hij er weer onder( zie foto's in het album OFF-ROAD).
Ons off-road avontuur gaat verder en onze twee wiel aandrijvers worden op de proef gesteld. Regelmatig hangen ze vast en hebben we de 4x4 kracht nodig van Huub in de Nissan en de TECHNIEKCOLLEGE Korando (die het overigens uitstekend doet in deze omstandigheden) om ze weer op pad te helpen.
Rond een uurtje of 18.00 zijn we halverwege de rit en middenin de zandduinen van de woestijn. We besluiten hier ons kamp op te zetten en te overnachten. Een kampvuur word opgestart en de erwtensoep, goulash en knakworsten worden opgewarmd.
Na een vermoeiende dag gaan de studenten om 21.00 uur naar bed.

Het is ochtend en het kamp word gewekt door de opkomende zon. Bijna iedereen heeft goed geslapen. Na een stevig ontbijt maakt iedereen zich klaar voor vertrek. We pakken onze tenten in en maken ons klaar om nog een dag te hobbelen door de zandduinen en de steenwoestijn.

De TECHNIEKCOLLEGE Korando rijd op dit moment even achteraan de colonne achter de Ford mondeo. We rijden in een zandpad met diepe sporen en we zien de Ford zwoegen om deze paden te bedwingen. Spullen die op de dakdragers liggen schudden van links naar rechts en de achterkant van het voertuig maakt de gekste bewegingen. De Korando moet zo nu en dan stoppen om verloren onderdelen en spullen van het voertuig op te rapen :-). Maar dankzij een volhardende bestuurder is geen enkele route te zwaar voor hen.

Het is weer zo ver we staan stil omdat een voertuig vast staat. Deze keer is de Volvo de sigaar. Wederom meldt het groene monster van Huub zich om zijn spierballen te laten zien. De sleepkabel word aangehangen en met een kort aanloopje gaat hij ervoor. Deze poging mislukt echter en het resultaat van deze poging is te zien op de foto's.

Na nog meer gehobbel in de woestijn komen we aan in onze accomodatie. We gaan rond een uur of 23.00 slapen in wederom een prima hotel.

Vandaag is een rustdag en zijn de studenten bezig om hun voertuigen te repareren na deze woestijn slijtage slag.

(Geschreven door Paul van D.)

1. Superjean:
    27 februari 2018
    Lekker geschreven Paulus!
  2. Ineke Derksen:
    28 februari 2018
    Prachtig verhaal, leuk om jullie avonturen te lezen. Ik heb zelf deze reis vorig jaar gemaakt in oktober /november samen met een vriendin , reden we als team Friends en Route, de Rotary Challenge. Wel een andere route, helaas niet door het zand. Het is een geweldige reis. Veel plezier.
  3. Chantalle:
    1 maart 2018
    Mooi om te lezen! Nog veel plezier allemaal en succes tijdens deze super reis!
  4. Martens en T.AH-T14A:
    1 maart 2018
    We're impressed of your travel through the desert .
    Go for it, greetings ,

English class of T.AH-T14A and Ms. Martens

Hope to see you soon !
  5. Ferdinand van Kampen:
    2 maart 2018
    Gaaf mannen, heel veel succes
    Ferdinand van Kampen
  6. Bertien Schillings:
    5 maart 2018
    Ik heb zoveel respect voor jullie. Deze hele stage,incl de reis er naar toe met de worsteling door de natuur, woestijn, en veel onbegaanbare wegen. Een ervaring die jullie je hele leven zullen / mogen meedragen.En dan nog de cultuurverschillen. Petje af voor jullie allemaal.
  7. Bertie Schings oma van Thom:
    7 maart 2018
    het is prachtig om de foto's en video's te bekijken ,en respect voor de Mondeo en Volvo bestuurders, ze worstelen zich toch maar, door die woeste woestijn. volhouden jongens jullie zijn goed. 7 maart